Proces wyboru lokalizacji pod biznes wymaga przeanalizowania wielu czynników i aspektów, które mogą decydować o jego powodzeniu. Poniżej znajdziesz najważniejsze wskazówki jakie warto wziąć pod uwagę szukając miejsca pod biznes. Pamiętaj, że wszystkie informacje znajdziesz w placeme!

1. Analizuj odpowiedni obszar wokół lokalizacji, jaką rozważasz pod inwestycję

W zależności jaki biznes prowadzisz lub zamierzasz prowadzić, zastanów się na początku jaką drogę są w stanie przemierzyć Twoi potencjalni klienci aby do Ciebie dotrzeć. Jeżeli szukasz miejsca np. pod piekarnię lub mały sklep spożywczy to najprawdopodobniej Twoimi klientami będą osoby, które mieszkają lub pracują od 2 do maksymalnie 5 minut piechotą. Jeżeli zamierzasz zainwestować w specjalistyczny sklep i natężenie konkurencji w mieście jest mniejsze, to Twoi potencjalni klienci będą bardziej skłonni dojechać do Ciebie z dalszej odległości - w tym wypadku analizuj konkretny adres z większym zasięgiem (np. 10 minut dojazdu samochodem). Pamiętaj, każdy biznes rządzi się swoimi prawami. Dlatego też, sam powinieneś zastanowić się w jakim zasięgu możesz pozyskać klientów.

2. Okoliczni mieszkańcy, czyli potencjalni klienci - dowiedz się o nich jak najwięcej

Jeżeli już zdecydowałeś w jakim zasięgu od konkretnego adresu powinieneś badać lokalizację pod nową inwestycję to czas przyjrzeć się czym charakteryzują się mieszkańcy w danej okolicy. Przede wszystkim zwróć uwagę, jaka liczba mieszkańców występuje w danym zasięgu. Informacja o średniej wieku w tej okolicy pozwoli Ci określić czy dany obszar zamieszkują raczej osoby starsze czy młodsze. Pomocny w tym może okazać się również współczynnik udziału osób starszych. Aby zagłębić się bardziej w charakterystykę mieszkańców, zobacz wykresy dotyczące demografii. Zwróć uwagę, ilu mieszkańców jest w konkretnym wieku - ile jest dzieci i młodzieży, a ile osób starszych. Porównaj to z grupą docelową Twojej oferty i zastanów się czy ta okolica to najlepsze miejsce, gdzie możesz pozyskać zadowalającą Cię liczbę klientów.

Ważną informacją są również średnie zarobki ludzi mieszkających w zasięgu. Determinuje to jaką część swojego budżetu będą mogli przeznaczyć na Twoje usługi lub produkty. Porównaj średnie zarobki z zarobkami w gminie, aby dowiedzieć się jak ten obszar wypada na tle miasta lub większego obszaru.

3. Poznaj konkurencje w okolicy i zastanów się czy jesteś w stanie przebić się ze swoją ofertą w danej okolicy

Niezwykle ważne przed podjęciem decyzji o inwestycji jest zdobycie wiedzy o konkurencji w danej okolicy. Jeżeli wiesz już ilu klientów możesz spodziewać się w analizowanym obszarze oraz oszacowałeś jaką część budżetu mogą przeznaczyć na usługi lub produkty, które chcesz oferować to teraz pora przeanalizować z kim będziesz musiał konkurować. Przeanalizuje ile konkurencyjnych placówek znajduje się w okolicy - między Tobą i nimi rozłoży się ruch w okolicy. Wybieraj miejsca, w których konkurencja jest względnie mniejsza, tak abyś mógł przyciągnąć jak najwięcej klientów. Zwróć uwagę w jakiej odległości od analizowanego adresu znajduje się Twoja potencjalna konkurencja i jaki dostęp do niej mają okoliczni mieszkańcy oraz piesi. Jeżeli Twój adres znajduje się bliżej większego skupiska ludzi lub uczęszczanych ulic, będziesz miał szansę przejąć część klientów konkurencji.

4. Bądź świadomy jak zmieni się okolica w przyszłości - dowiedz się jakie inwestycje są planowane w okolicy. Nawet te, których jeszcze nie widać gołym okiem.

Decydując się na nową wieloletnią inwestycje, warto wiedzieć jak zmieni się okolica w przyszłości. Obserwując okolicę nie zdobędziesz wiedzy jakie są plany związane z jej rozwojem. Dowiedz się kiedy i co ma powstać w najbliższej okolicy. Planowane nowe budynki mieszkalne sprawią, że pojawi się tam więcej stałych potencjalnych klientów. 

Zwróć również uwagę na inne inwestycje, takie jak biurowce, budynki handlowo-usługowe, obiekty administracji publicznej, obiekty szkolnictwa i wiele innych, które z punktu widzenia Twojego biznesu są istotne. Część z nich może zwiększyć liczbę ludzi w tym miejscu (jak obiekty biurowe), a część może być związana ze zwiększeniem konkurencji lub usług komplementarnych (jak obiekty handlowo-usługowe). Dowiedz się również, czy w danej okolicy planowane są remonty ulic i jak może wpłynąć to na przyszły ruch w okolicach Twojej inwestycji. Planowany remont drogi może wyłączyć lub znacznie ograniczyć ruch wokół Twojego biznesu.

5. Podejmuj decyzje biznesowe na podstawie zdobytej wiedzy i faktycznych danych, intuicja to nie wszystko

Podjęcie decyzji o nowej inwestycji zawsze wiąże się z dużym ryzykiem oraz niepewnością. Wykorzystaj informacje, które pozwolą minimalizować ryzyko oraz sprawią, że Twoje decyzje będą poparte faktycznymi danymi i analizą. Wpływ na sukces inwestycji ma wiele czynników, postaraj się wykorzystać wszystkie dostępne dane, aby mieć całkowity pogląd na lokalizację, w którą zamierzasz zainwestować. Intuicja to bardzo ważna cecha każdego przedsiębiorcy, ale warto wesprzeć ją twardymi danymi. Zdobądź informację o mieszkańcach, ludziach odwiedzających, konkurencji i usługach komplementarnych, planowanych inwestycjach, przestępczości oraz innych charakterystykach danego miejsca i bądź bardziej pewny podejmowanych inwestycji!

6. Porównuj lokalizacje, aby wybrać tę z największym potencjałem

Decydując się na inwestycję warto rozważyć przynajmniej kilka lokalizacji i dopiero spośród nich wybrać tę, która wydaje się być najbardziej trafna. Warto na samym początku zastanowić się czego oczekujemy od lokalizacji i jakie warunki musi spełniać. Wypisz najważniejsze z nich (np. charakterystyka mieszkańców, ich minimalne zarobki, maksymalna liczba konkurencji, dostęp do komunikacji, maksymalna cena lokalu na wynajem), a następnie analizując poszczególne lokalizacje, weryfikuj czy spełniają one wcześniej ustalone założenia.

7. Wyciągaj wnioski z uzyskanych informacji

Poświęć czas na to, aby zastanowić się jak uzyskane informacje mogą wpłynąć na przyszłość Twojego biznesu w danym miejscu. Zweryfikuj to ze swoimi planami i podejmuj decyzje oparte na wyciągniętych wnioskach!


Trzymamy za Ciebie kciuki! Jeżeli chcesz zdobyć niezbędne informacje, które pomogą Ci podejmować lepsze decyzje biznesowe, załóż darmowe konto placeme.


Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak interpretować poszczególne dane, które znajdziesz w aplikacji placeme kliknij tutaj.

Czy udało Ci się znaleźć odpowiedź na swoje pytanie?