Prowadzenie biznesu wiąże się z ciągłym pozyskiwaniem nowych klientów oraz działaniami, które sprawią, że obecni klienci będą do Ciebie wracać. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi, które pozwolą Ci zwiększyć efektywność tych działań.

  1. Przeanalizuj do jakich osób chcesz dotrzeć ze swoją ofertą w okolicy Twojego biznesu

Przed rozpoczęciem działań mających na celu pozyskanie nowych klientów zastanów się jakie konkretnie osoby chcesz pozyskać jako nowych klientów i gdzie w najbliższej okolicy są skupiska tych osób. Udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania powinno Ci pomóc:

  • Kto jest moim klientem i gdzie spędza czas? (młodzi ludzie studiujący na pobliskiej uczelni, rodzice dzieci w wieku szkolnym mieszkający na sąsiadującym osiedlu, pracownicy kompleksu biurowego po drugiej stronie ulicy itd.) - pamiętaj, że możesz zdefiniować więcej niż jedną grupę potencjalnych klientów.
  • Jaką usługę mogę zaproponować poszczególnym grupom? (oferta obiadowa dla pracujących w okolicy, rodzinny obiad w niedziele, zniżka w konkretnych godzinach itd.)
  • Kiedy klient z poszczególnej grupy podejmuje decyzję zakupową? (przechodząc obok mojego biznesu, kilka dni przed wizytą u mnie, w dniu wizyty u mnie itd.)

Powyższe pytania pomogą Ci zdefiniować grupy docelowe Twoich działań, ofertę jaką możesz im zaproponować oraz najbardziej efektywny kanał dotarcia (np. reklama na Facebooku, stronach www czy notyfikacje push).

2. Różnicuj komunikat i sposób dotarcia w zależności od grupy docelowej i Twojego biznesu

Aby zwiększyć efektywność swoich działań promocyjnych dostosuj komunikat dla każdej z grup docelowych. Sprawi to, że Twoja oferta będzie bardziej spersonalizowana. Jeżeli Twój biznes opiera się na klientach, którzy przechodzą obok Twojego biznesu, wykorzystaj notyfikację push w aplikacjach mobilnych i zachęć ich, żeby skorzystali z Twoich usług w momencie, gdy są blisko Ciebie. Jeżeli zależy Ci na klientach, którzy często bywają w okolicy Twojego biznesu, buduj swoją rozpoznawalność w obszarze, który zainteresuje akurat tego odbiorcę (np. "Spędź rodzinną niedzielę w zaciszu naszej restauracji" skierowaną do rodzin lub "Zjedz pyszny lunch w najlepszej cenie w okolicy" dla osób pracujących w pobliżu) - wykorzystaj kanały takie jak Facebook lub strony www, aby potencjalni klienci zapamiętali Twoją markę. 

Odpowiedni dobór komunikacji pozwoli Ci bardziej efektywnie wykorzystywać budżet na reklamę - docierasz do osób z komunikatem, który dokładnie odpowiada ich potrzebom.

3. Dbaj o to, aby Twoi klienci do Ciebie wracali

Lojalizowanie i zdobywanie stałych klientów jest motorem napędowym większości biznesów. W swoich działaniach promocyjnych pomyśl nie tylko o zdobywaniu nowych klientów, ale także o tych, którzy już zostali Twoimi klientami. W tym celu możesz wykorzystać geotargetowaną reklamę i skierować ją do osób, które odwiedziły wcześniej Twoje miejsce. Przyczyni się to do utrzymania rozpoznawalności Twojej marki w głowach klientów i sprawi, że z większym prawdopodobieństwem przypomną sobie o Tobie, gdy następnym razem będą potrzebowali tego, co oferujesz. Pamiętaj jednak, aby komunikat w tym wypadku nie był zbyt nachalny i nie odnosił się bezpośrednio do wiedzy, że odbiorcy są Twoimi klientami.

4. Monitoruj efekty poszczególnych reklam poprzez fizyczny wzrost klientów i wykorzystuj najbardziej efektywne reklamy

Aby reklama była skuteczna, musi przynosić konkretne efekty. W przypadku, gdy prowadzisz fizyczny biznes, takim efektem jest wzrost klientów, którzy odwiedzili Twoją placówkę. W biznesie internetowym łatwo możemy badać ile osób, które kliknęło w reklamę finalnie dokonało zakupu. Dzięki wykorzystaniu reklamy geotargetowanej jest to możliwe również w przypadku, gdy efektów reklamy internetowej trzeba szukać w świecie realnym, czyli wzroście faktycznego ruchu w placówce. Placeme pozwala badać ile z osób, które zobaczyły lub kliknęły w Twoją reklamę, następnie fizycznie pojawiło się u Ciebie. Pozwala to testować różne wersje reklam i jak wpływają one na wzrost liczby klientów, a w efekcie coraz lepiej i efektywniej prowadzić działania promocyjne Twojego biznesu.

5. Poświęć czas i środki na przygotowanie najlepszych materiałów reklamowych i twórz je pod odpowiednie grupy odbiorców

Aby reklama była dobrze odebrana i zachęciła odbiorców do Twoich usług lub produktów, musi przykuwać uwagę i wzbudzać zaciekawienie. W tym celu warto poświęcić czas na stworzenie komunikatu, który przekona odbiorców do tego, co oferujesz. Poniżej kilka podpowiedzi, które pomogą Ci stworzyć dobry komunikat:

  • zastanów się co może przyciągnąć do Ciebie konkretną grupę odbiorców i użyj tego w komunikacie
  • dobierz odpowiedni styl komunikatu do grupy odbiorców (używaj języka odbiorców, np. kierując komunikację do młodych ludzi używaj języka, którego używają oni na co dzień)
  • wykorzystaj geotargetowaną reklamę i dobierz komunikat do miejsca, w które celujesz reklamę
  • stwórz kilka wersji komunikatu i zweryfikuj je wśród próbnej grupy (np. znajomych, pracowników)
  • staraj się, aby komunikat był konkretny i zrozumiały
  • stwórz komunikat, który będzie łatwy do zapamiętania (wykorzystaj akcenty humorystyczne, nie powielaj komunikatów konkurencji itd.)

Materiały graficzne to kolejny ważny czynnik, który wpływa na skuteczność reklamy. To nic innego jak Twoja wizytówka i będzie wpływać na postrzeganie Twojej marki lub produktów przez odbiorców reklamy. Zainwestuj w stworzenie dobrej jakości materiałów reklamowych, to naprawdę się opłaci.

6. Nie bój się testować nowych pomysłów i komunikatów

Pamiętaj o tym, aby nieustannie testować różne wersje reklam. Tylko tak dowiesz się, która z nich działa najlepiej. Staraj dostosowywać się do sytuacji, która zmienia się w otoczeniu Twojego biznesu i weryfikuj hipotezy komunikatów, które według Ciebie mogą przynieść jeszcze lepsze efekty. Nie bój się popełniać błędów - dzięki nim dowiesz się jakie komunikaty nie działają na Twoich odbiorców i tym samym będziesz podnosić efektywność inwestowanych w reklamę pieniędzy.


Aby dotrzeć do odpowiednich grup odbiorców na podstawie ich zachowania w realnym świecie, możesz wykorzystać placeme, które pozwoli Ci na dotarcie do konkretnych grup docelowych pod konkretnym adresem.

Zobacz jak działa placeme i jak stworzyć geotargetowaną reklamę mobilną. Założenie konta nic nie kosztuje!

Czy udało Ci się znaleźć odpowiedź na swoje pytanie?